Thursday, March 21, 2013

Musiki Mecmuası Yayınlanmış Makaleler Dizini

Bu çalışma aslında büyük bir çalışmanın parçası ..Ben önceden bunu yayınlıyorum ki araştırma yapacak öğrenciler ,müzisyenler,araştırmacılar bu sıralamadan faydalanabilsin .Yazar isimlerine göre bir sıralama ..diğer tam halini kitap olarak bastıracağım için yayınlamıyor ..Bu da yeterli olacaktır araştırmacılar için .

Sevda KARABABA


         
MUSİKİ MECMUASI
Türkiye 'de en uzun ömürlü yayınlanmış musiki dergisi .

        1 Mart 1948 tarihinde İstanbul 'da Hüseyin Sadeddin Arel 'in görüşleri doğrultusunda neşrine başlanan mecmua ,95-176 . sayıları arasında Yeni Musiki Mecmuası ,224-246. sayılarında İleri Musiki Mecmuası adıyla çıkmıştır .Dergi neşrini uzun süre (sy.1-400) aylık periyotlarla devam ettirmiş ,401-472.sayılar üç ayda bir yayımlanmış.472.sayının ardından yayımına üç yıl ara verdikten sonra Mart 2005 'te 473.sayı ile yeniden neşir hayatına dönmüştür.13-192. sayıları İleri Türk Musikisi Konservatuarı'nın yayın organı olarak çıkmıştır.Mecmuanın ilk sayılarında Türk ve Batı müziğiyle ilgili makalelelre yer verilirken zamanla ağırlık Türk musikisine kaymaya başlamış ve bir müddet sonra  tamamen Türk musikisi makalelerinin yayımlandığı bir mecmua hüviyetini almıştır.Derginin yazı ileri müdürlüğünü sırasıyla A.İhsan Tayşılı,Laika Karabey,Emin Karabey,Feridun Darbaz ,Etem Ruhi Üngör ,Mehmet Güntekin ,Özgür Tarhan yapmıştır.
          Türk batı musikisi tarihi ,makamlar ,usuller ,formlar,musikinin fizik ve edebi yönleri ,ses sistemleri ,çalgılar ,biyografiler,bibliyografya,klasik ,dini,askeri musikiyle halk musikisi ve folklor gibi konular etrafında şekillenen mecmuanın içeriği hahaber-aktüalite,röportaj ,anket,tenkit ve polemiklerle desteklenip zaman zaman fotoğraflarla da zenginleştirilmektedir.H.Sadeddin Arel 'in müzik politikasından müzik tarihine kadar pek çok makalesi bu mecmuada yayımlanmıştır.Sümer ,eski Yunan,Hint ,Arap ve Türk musikisine dair konuları içeren ''Musiki Tarihi '' ve ''Armoni dersleri '',Ebuishakzade Esad Efendin'nin Atrabü'l -asar'ının bazı kısaltmalarla '' Türk
 Bestekârlarının  Tercemeihalleri '' başlığı altında neşri (sy 9-24) bunlar arasında sayılabilir.Arel bazı yazılarında Arı ,Asma ,Gerigören ,Gülümser,Susak Emre ,Kimo,Nişancı,Tanık gibi takma isimler kullanmıştır.Yine başta ,Arel ‘in Temmuz 1948 ‘de kurulan İleri Türk Musikisi Konservatuarı'nda verdiği derslerin notları olmak üzere bir kısım eserler Musiki Mecmuası’nda tefrika edildikten sonra kitap halinde neşredilmiştir.Arel ‘in 1-83.sayılarında aralıklarla tefrika edilen Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri (İstanbul 1968;Ankara 19891,1993 ) ve Türklük Mecmuasının ardından musiki Mecmuası’nın 16-58 ,sayılarında yayımlanan Türk Musikisi Kimindir ? (İstanbul;1969 ,Ankara 1988 )adlı kitaplar yanında Rauf Yekta Bey’in Enncyclopedie de la musique et dictionnaire de conservatoire’da adlı ansiklopedide yer alan ‘’La Musique Turque ‘’  başlıklı maddesi Orhan Nasuhioğlu tarafından Türkçe’ye çevrilerek bu mecmuada tefrika edildikten sonra Türk Musikisi adıyla yayımlanmıştır(İstanbul 1986)
             İlk sayısından itibaren neşrettiği notalarla Türk musikisi repertuvarına büyük katkıda bulunan Musiki Mecmuası’nda  pek çok araştırma ve inceleme de yayımlanmıştır.bunlardan bazıları şöyle sıralanabilir:Halil Can ‘’Türk Dini Musikisi Ders Notları ‘’ (sy .291-294 ,296-297 ,300,308,309,316) ‘’ Türk Musikisi Lugatı ‘’ 1 nr. 3-22 ) ve ‘’Dini Türk Musikisi Lugatı’’ (sy. 218-226); Yılmaz Öztuna, Türk Musikisi Lugatı ‘’ ( sy. 15-91);Ethem Nuri  Üngör ,’’ Halk Çalgılarımız Üzerine  İnceleme Gezi Notları ‘’ (aralıklarla sy 247-300) ; Türkler ,’de Musiki Aletleri ‘’ (Hedwig Usbeck ‘in İ:U. Edebiyat Fakültesi Türk  Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde hazırladığı mezuniyet tezi) (sy 235-243 ,245-260 ) ; Altan Araslı ‘’Azerbaycan ,Kırım ve tatar Musikisi ‘’ (sy 259-282 ) ;Ali Ufki Bey ‘in Haza Mecmua-i Saz-ü Söz isimli eserindeki güftelerin Cafer    Ergin (aralıklarla sy .233-324) ve Halil İbrahim şenre (aralıklarla sy. 373-407 )tarafından Latin harflerine çevirisi .
               Mecmuanın bazı özel sayılarıda çıkarılmıştır .Özel sayıların bir kısmı şunlardır ;Mevlana (sy 142),Halil Can ( sy.283-284 ,2.bs .sy. 290 ),Karagöz Musikisi (sy .310-311 ,İbn Sina (sy.369 ),Rahmi Bey ( sy. 376)
Münir Nurettin Selçuk ( sy 379 ) ,Şveki Bey (Uşşşak Şarkıları ,sy.387 -388 ),Rfeik Fersan (sy. 392 ) ,Yekta Akıncı  ( sy. 400) ,Osanlı ve Musiki özel sayısı (sy . 465 )
                 Bugüne kadar Musiki Mecmuası ‘nda en çok makale Etme Ruhi Üngör tarafından yazılmış ,onu Laika Karabey takip etmiştir .Çeşitli dönemlerde mecm-mua nın yazı kadrosunda yer almış diğer isimlerden bazıları şunlardır :Ali Rıza Avni ,Ayhan Zeren ,Bedii N. Şehsuvaroğlu ,Cahit Atasoy,Cahit  Öney ,Cahit Öztelli, Cinuçen Tanrıkorur,Donald S. Hoffman, Edip Özışık,Ercümend Berker ,Ekrem H. Karadeniz,Eugenia Popescu Judetz ,Gültekin Oransay,Hakkı Süha Gezgin ,Halil Bedii Yönetken,Hayri Yenigün ,İhsan Hisarlı ,İsmail Baha Sürelsan ,Kemal Emin Bara,Kemal İlerici ,Karl Signell ,Kurt Reinhard ,Mehmet Güntekin ,Mesut Cem,il ,Mustafa Yeşil,Osman Şevki Uludağ,Sdai Yaver Ataman,Sabahattin Volkan ,Salih Murat Uzdilek,Mehmet Suphi Ezgi ,Süleyman Arısoy ,Süreyya Agayeva ,Tümer Çepni


Bibliyografya:Ferruh Gençer ,’’musiki Yayımcılığı ‘’ ,DBİst,A,V,540
Hüseyin Sadettin Arel Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri (haz. Onur Akdağ) ,Ankara 1991,
İslam Ansiklopedisi,c 31 ,İst.2006

 MUSİKİ MECMUASI MAKALELER DİZİNİ

HAZIRLAYAN :SEVDA KARABABA

YAZARLARA GÖRE  AYRILMIŞ MAKALELER


A.S. TOKER
BÜYÜK KEDERİMİZ 89
AHMET HİDAYET REEL
KAMİL BİR İNSANDI DEĞERLİ BİR SANATKARDI VE CANLI BİR KÜTÜPHANEYDİ O  88
ALİ RIZA AVNİ
BÜYÜK ALİ BEY 151
GİZLİ KALMIŞ KIYMETLER 182,183
BESTEKAR HAFIZ AHMET MÜKERREM AKINCI  161
MUZAFFER SARISÖZEN ‘İ KAYBETTİK  177,178
A.TURGUT KURT
1-ALİ UFKİ BEY VE ESERLERİ HAKKINDA 332

ABDÜLHALİK DENKER

İLERİ MUSİKİ PSİKOLOJİSİ 251-256,258
BEDİ MENSİ
TANINMIŞ BİR ÜSTADI MUSİKİ H.S. AREL 211
BÜLENT TARCAN
MÜZİK DERGİSİ İHTİYACI 146
BURHANETTİN ÖKTE
LEYLA HANIM 188
HACI ARİF BEY 190
AHMET RASİM BEY 191 BURHANETTİN AKÇAŞAR
JOHAN SEBASTİAN BACH 161

CAHİT ATASOY

UNUTULMAZ ACI BİR GÜN 88
HOCAM SAADETTİN AREL  99

CAHİT ÖZTELLİ

AKBABA İMAMI’NIN MUSİKİ RİSALESİ 314

FINFIK HAFIZ’IN  BESTE MECMUASI 318
MECMUA-İ SAZ Ü SÖZ 328

CAFER ERGİN

ALİ UFKİ EDVARI  233,235-237,239-259,261,263-270,272-275,277,279-281,285-289,291-293,296,298,300,303,308,309,316,318-320,322-324
SANTURİ ZİYA BEY ‘İN NOTLARI 243-251
DR. C. ÖNEY
TÜRK MUSİKİSİ ESERLERİ NASIL TASNİF EDİLMELİ  104
DEĞERLİ BİR KİTAP EDEBİ SANATLAR 129
KEMAL  EMİN BARA 132

DR O.Ş. ULUDAĞ

  Musikimizde Makamlar 5
BUSEDEN KADEHLER 79
CENKNAME 62
BİR TEMEL ÇÖKTÜ 88
İHTİFALDEKİ KONUŞMASI 89
BÜYÜK SAADETTİN AREL 99
BESTEKAR HRİSTAKİ 126,127
ITRİ ESERLERİ 161

DR M.R. ÖZERGİN

SEYDİ’NİN El MATLASI 196-200

DR.WERNER HAFTMANN

MODERN RESİM SANATINDA MÜZİK  UNSURU 182,183,184,186,187,190

DR. SUPHİ EZGİ                                                                                                                                                                              TANBUR METODU  17-19

TANBUR METODU HAKIINDA BİR KAÇ SÖZ  18
MÜKEMMEL TÜRK SES SİSTEMİ  42
MUSİKİ ESRELERİMİZDE BİR USULDEN DİĞERİNE  VE MERTEBELERİNE YAPILAN GEÇKİLERDE HAREKET VE TEBEDDÜL 101-106
RAUF YEKTA AMELİ VE NAZARİ TÜRK MUSİKİSİ 203
Dr.Rafet Kayserilioğlu
1-Türk musikisinin hüviyet ve kıymeti  3
2-Tanburun Perdeleri ve Düzeni   9
EŞSİZ BÜYÜK İNSAN 88
DR BEKİR GREBENE
MÜZİKLE TEDAVİ
315,316,318-320,322,324,325,329,331,334,335

DR.AYHAN ZEREN

BİR İLMİ TETKİK  79-84
TANBURDA MANSUR DÜZENİ 93,96
ŞED MAKAMLARDA DUYGU UNSURU 113
PUSELİK VE ŞEDLERİ HAKKINDA  120 ,
TÜRK MUSİKİSİNDE 4 LÜ VE 5 LİLER  165
 GÖÇÜRME 228
TÜRK MUSİKİSİ SİSTEMİ 231
DEĞERLİ BİR KİTAP 265
NAZARİ MUSİKİ
 199-202,204-206,208-225,239,240,241,244,246250,251,254-259,261,266,267,268,269,271,273-275,277,279

DOÇ.DR.M .HALİT ÖZKUT

MUSİKİNİN RUH HASTALIKLARININ TEDAVİSİNDEKİ YERİ VE DEĞERİ 179-181

DOÇ. DR AMİL ÇELEBİ

MURAD NAME ‘YE DAİR 363

E.B. ŞAPOLYO

RAUF YEKTA 203

E.R. ÜNGÖR

MECMUAMIZDA ŞİMDİYE KADAR NEŞREDİLEN BİYOGRAFİLER 149
ŞEVKİ BEY 149
FRANZ LİSZT 149BÜYÜK BESTEKAR SAADETTİN KAYNAK ‘IN VEFATI MÜNASEBETİYLE 157
WAGNER 161-163
KAYIPLARIMIZ TÜRKAN DİZER,SADİ ERDEN 185
BELA BARTOK HAYATI VE ESERLERİ  187
KAYIPLARIMIZ HAYDAR TATLIYAY,FİKRİ ÇİÇEKOĞLU 189
KAYIPLARIMIZ Z.A. ATAERGİN ,İHSAN KÜNÇER  191
KAYIPLARIMIZ M.N. ALBAYRAK ,R.M. MERİÇ,EMİN TANINMIŞ 192
BESTEKAR NEBİLOĞLU İSMAİL HAKKI BEY VEFAT ETTİ 204
TANBURİ ÖMER ALTUĞ VEFAT ETTİ 206
REFİK FERSAN VEFAT ETTİ –(ENVER AYAS )208


BİZE GELEN KİTAPLAR 272,273,282,288,292,293,297,303,309,314,-316,318-320,322,324,327,329,336,344,352,358,359
FARABİ BİBLİYOGRAFYASI ÜZERİNE BİR İNCELEME 317
FARABİ İNCELEMESİNE EK 318
50. YILDA TÜRK MUSİKİSİ KİTABI 287
TÜRK MUSİKİSİ YAZMALARI 362
BÜYÜK BİR KÜLTÜR KAYBI 363
43 AYİN KÜLLİYATI 290
MEYDAN –LAROUSSE DAKİ BİR MADDE ÜZERİNE 294
ALEM-İ MUSİKİ 214
TÜRK MUSİKİSİ İÇİN ÖRNEK ALINACAK BİR ESER  223
OPERADA TÜRKLÜK MEVZU 149
TÜRK MÜZİKOLOJİSİ İLE İLGİLİ BİR KİTAP 240
KANTEMİROĞLU EDVARI 224-228
1966 MÜZİK YAYINLARI  225
ESKİ BİR MUSİKİ DERGİSİ HAKKINDA 209
HALK ÇALGILARIMIZ ÜZERİNE İNCELEME GEZİSİ NOTLARI 247-289,251-260,267-269,271,285-289,291,300,305,307,309,314,322,324,325,330,331
H.S. AREL ‘İN TÜRK MUSİKİSİ MAKAMLARI LİSTESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA 282,355
TÜRK DAVULU 287-289,321
AYİNLERİMİZ 290
TÜRK MUSİKİSİ ANSİKLOPEDİSİ 257,259,260
AÇIKLAMALI TÜRK HALK  MÜZİĞİ KİTAP VE MAKALELER BİBLİYOGRAFYASI 247
MUSİKİ BİBLİYOGRAFYASINDA AVRUPADAKİ YERİMİZ 247
BİR TEMEL ESER VE TÜRK MUSİKİSİ REPERTUAR KOLEKSİYONU 248
TÜRKİYE ‘NİN KÜLTÜR- MÜZİK –TİYATRO SORUNLARI 248
TÜRK MUSİKİSİ TEMEL ESERLERİNDEN BİRİ BASILIYOR 252
TEMEL ESERLER DURURKEN 253

ALİ UFKİ EDVARI ESER VE YAZARI HAKKINDA KISA AÇIKLAMA 233
RADYO-TV PROGRAMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME 304
KARACAOĞLANIN MUSİKİ DEVRİ VE DÖRTLÜKLERİNDE MUSİKİ 307
KARAGÖZ MUSİKİSİ 310,311
BİZİM VARİETY’MİZ  155
BÜYÜK MÜZİSYENLER ANSİKLOPEDİSİ 175
BÜYÜK MÜZİSYENLER ANSİKLOPEDİSİ 182,183
AREL KİTAPLIĞINA DAİR BİR KONUŞMA 195
NOTA BASIMINDA 100.YIL ÖZEL SAYI (1,2),337 ,338
ITRİ ÜZERİNE İKİ ARAŞTIRMA VE AÇIKLAMA 341
KIBRIS’TA MUSİKİ 360



 

EFRASİYAB BEDELBEYLİ

İZAHLI MONOGRAFİK AZERBAYCAN MUSİKİ LUGATI

265-269,271-275,277,279-281

EKREM KARADENİZ

TÜRK MUSİKİSİNDE USUL VE İKA 260
TÜRK MUSİKİSİNİN NAZARİYE VE ESASLARI 247-250

ERDOĞAN KÖROĞLU

ÖLÜ DOĞAN BİR KİTABIN ÖLMÜŞ YAZARI KATLEDİLDİ 268,269

ERCÜMENT BERKER

HÜSEYİN SAADETTİN AREL 88
İSTANBUL RADYOSUNDAKİ KONUŞMA 88
KONUŞMA 99

EDİP ÖZIŞIK

MUSİKİ SANATI KİTABI HAKKINDA SOHBET 189

EMİN DEĞERMEN

KAYBETTİĞİMİZ KIYMETLER :SAADETTİN AREL  88
BÜYÜK AREL ‘İN İHTİFALİNDEKİ KONUŞMA 89
EŞREF EDİB
BESTEKAR HACI ARİF BEY 90
FEYZULLAH DAYIGİL
S.AREL ‘İN KISA BİR TERCEME-İ HALİ  8

GÜLTEKİN ORANSAY

PERDE DÜZENİ 136-138
TÜRKİYE’NİN 500 YILLIK YAŞAMINDAN BELGELER  196,197

HALUK GÜNEYLİ

HAYDAR TATLIYAY 196

HALDUN MENEMENCİOĞLU

KEMENÇE HAKKINDA ETÜD  260

H.B. YÖNETKEN

RAUF YEKTA MONOGRAFİSİNDE 4 LÜ VE 5 LİLER 204
VELİ KANIK MERHUMUN  TERCEME-İ HALİ  71
RAUF YEKTA NIN DİYEZ VE BEMOL İŞARETLERİ  206
SÜLEYMAN ERGUNER ‘İN TERCEME-İ HALİ 71
RAUF YEKTAYA GÖRE DİZİLER 208
RAUF YEKTAYA GÖRE TÜRK DİZİLERİ 215,216

HAKKI SÜHA GEZGİN

BÜYÜK ADAM SAADETTİN AREL 91

HALİT KIVANÇ

ATATÜRK VE MUSİKİ 131

HALİL CAN

TÜRK MUSİKİSİ LÜGATI HAKKINDA 240
HAMPARSUM NOTASINDA USULLER 233
GÜFTE SAHİPLERİ HAKKINDA 235
NEYZENLER HAKKINDA 133
TÜRK MUSİKİSİ USULLERİ VE VURULUŞLARI  261-265
DİNİ TÜRK MUSİKİSİNE GİRİŞ İSİMLİ ESERDE BİLDİKLERİME GÖRE ,GÖRDÜKLERİM 273-276
HASAN BASRİ ERK
HUKUKÇU SAADETTİN AREL 98

HAYRİ YENİGÜN

SAFİYÜDDİN URMEVİ 101,102

NEDİM ‘İN ŞİRRLERİNDEN BESTE YAPANLAR  171,206,207,356
TANBURİ BÜYÜK OSMAN BEY 199
ŞEKERCİ CEMİL BEY 205 
HAFIZ KÖÜR VE KÖMÜRCÜ HAFIZ 208
HAŞİM BEY 201
KÜÇÜK MÜEZZİN ÇELEBİ 105
GAZİ GİRAY  106
3. SULTAN SELİM 107
HACI SADULLAH AĞA 108
2.SULTAN MAHMUD 109,110
ABDÜLKADİR MERAGİ 112-114
HAFIZ POST 114,115
SON HATIRA 114
ITRİ 116,117
DEDE EFENDİ 118-120
ZEKAİ DEDE 121,122
 ŞAKİR AĞA123,124
KEMANİ RIZA BEY 128
KÖÇEK DERVİŞ MUSTAFA 129
NAZIM ÇELEBİ 130
SEYYİD AHMET AĞA 131
SÜTÇÜZADE İSA VE ANDELİB 132
HAFIZ KUMRAL VE DERVİŞ SADAYİ 133
4.SULTAN MURAD DEVRİNİN LADİNİ BESTEKARLARI 136,137
GAYRİ MÜSLİM BESTEKARLAR 137,138
İBNİ SİNA 140
FARABİ 140
KÜÇÜK İMAM VE HÜNKAR İMAMI 144
SELAHATTİN PINAR VEFAT ETTİ 145
NASUHPAŞAZADE ÖMER VE BURSALI TALİB 148
LALE DERVİ BESTEKARLARI 151,167-169
NANE AHMET ÇELEBİ VE AHENİ MEHMET ÇELEBİ 153

 

 

 

MURADNAME 362,363,364
HÜSEYİN S. AREL
1-Bir Kitaptan Çıkan İbret Dersleri  33-34-35
2-300 Küsur Sebeleik Nota Mecmuası Hakkında  45
3-Türk Musikisi Üzerinde Etüdlere Dair 52
4- Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri 1-45,49-55,57-70,73,75,76,78,83,101,192-202,204-227
5-Türk Musikisi Nasıl İlerler 1,192
6 Milli Musiki Sevgisi 2,195
7 Spirtizme vasıtası ile 330 sene evvelki Mısır Musikisi  4,6,7,8
8 Pentatonizm Nedir ?  5
9 Bazı Küçük Mülahazalar  5
10 Türk Musikisinde Makamlar 7
11 Musiki Terimleri  8,9,10
12 Metronom nedir ,Neye Yarar ,Nasıl Kullanılır ? 10
13 Dini Musiki Terimlerinin lügatçesi  11
14 Niçin Türk Musikisine Taraftarım  11
15 Atonal Musiki Nedir ? 12
16 Türk Musikisi Kimindir  ? 16-58
17 Türk Musikisi Sistemi 17-18
18-Geçki Zenginliği 23
19-Ses Salkımları 30-32
20-Usullerimizin Vuruluşları 39
21-Aruz Vezinleri ve Musiki Usulleri 40,41,43
22-Türk Musikisinde Saz Eserlerine Verilen İsimler 44
23-Makamlardaki Duygu Unsuru 46,48,49,52-55
24-Şed Makamalar Hakkında 52
25-Türk Musikisi İçin Ahenk Dersleri   84,854,87,91-96,102,104,113-115,122,242-248,250,251

26-Piyano İçin Nasıl Eser Yazılır 85-87,90
27-İki Konferans 97,103-107,114,115,118,198-201
28-Tarihi Bir Konferans 111-113
28-Füg 146-149
30-Kevseri Mecmuasından Müstahreç İki kadim Peşrev hakkında Bazı Mütaleat   215 -216
31-Bach 2-4,6-8
32-Şeyhislam Esad Efendi  8
33-Etrabül Asar Fi Tezkireti Urefa İl Edvar –Türk Bestekarlarının Tercemei Halleri /Şeyhislam Esad Efendi  9-24
34-H.S. Arel  ‘İN iStifası  1
35-Camille Saint –Saens İN Türk Marşı 12
36-Ankara D.Konservatuarı Mütealasına karşı ,İTMK nın Cevabı Raporu 47 –(207 tekrar)
37-Beş Senelik Maziye Bakış 61
38-Dini Musiki Terimlerinin Lugatçesi 11
39-Mevlevi Musikisi Ve Ayinleri 73,290
40-Bach -2-4,6-8
41-Son Yarımasırlık Batı Musikisine Bakış  25,26
42-Kemnçe Beşlemesi Hakkında Hatıralar ve Düşünceler 6
43-Şehbal den Vecizeler 97,101-108,110,112-122
44-ARUZ-U MUSİKİ 345-347,351-361





 

İ.H.DANİŞMEND

TÜRKOLOJİ BAHİSLERİ 91
BÜYÜK ADAM 88
BÜYÜK İNSAN SAADETTİN AREL 99

İHSAN HİSARLI

BESTEKARLARIMIZIN MEZARLARINA DAİR BİR TETKİK  74


İ.B.SÜRELSAN

HİCAZ FASLI 104
NEYZENBAŞI ALİ DEDE 176
SEMAPAYE ÜSTAD SAADETTİN AREL 89
RAUF YEKTA 203
DR SUPHİ EZGİ 206
KADIN BESTEKARLARIMIZ  147
MÜNİR MAZHAR KAMSOY 209

KENAN GÜRKAN

ESKİ ESERLER ANSİKLOPEDİSİ 233

KEMAL İLER

K.EMİN BARA

L.KARABEY

ALİ BEY  162TANBURİ ALİ EFENDİ 165
AZİZ EFENDİ 167

1-TANBUR KLAVUZU 23-29
2-SAZLARDA VE SESLERDE DÜZEN MESELESİ 34
3-MUSİKİDE PROZODİ  74
300 SENE ÖNCESİNDEN KALMA NOTA MECMUASINA DAİR  35
BESTEKAR RAHMİ BEY 7
OLAYLAR (RAKIM ELKUTLU ) 11
UDİ NEVRES MERHUM 13
ITRİ 15
TANBURİ HİKMET BEY 19
TANBURİ İSAK 42
BESTEKAR LEYLA HANIM 41
TÜRK MUSİKİSİ İÇİN ACI BİR KAYIP AVNİ ZAİMLER 57
MERHUM VELİ KANIK 71
BÜYÜK SAADDETTİN AREL 88
BÜYÜK İNSAN SAADDETTİN AREL 88
İHTİFALDEKİ KONUŞMASI 89
İZMİR RADYOSUNDAKİ KONUŞMA 99
İSTANBUL RADYOSUNDAKİ KONUŞMA 99
TEKNİK ÜNİVERSİTEDE L.KARABEY KONUŞMASI 99
HÜSEYİN SAADETTİN AREL’İ KAYBETTİK 99



M.ALİ SARI

BEDR-İ DİLŞAD  362,363,364

MUSTAFA KÜÇÜK AKSOY

SİNEKEMANİ NURİ BEYİ KAYBETTİK 179-181

MUSTAFA YEŞİL

ŞEHBAL 234

TÜRK MUSİKİSİ İÇİN BİR BİBLİYOGRAFYA DENEMESİ 221-228,230

M.KAMİL DÜRÜST

SEYDİ ‘NİN EL MATLASI 205,206,208-216,218


M.SABRİ AKÇAGÜL
ÖLMEYEN AREL 99

 

METE GÖRÜN

TÜRK MUSİKİSİ KİMİNDİR 234,256

1964 ÜN KİTAPLARI 204

500 YILLIK TÜRK MUSİKİSİ ANTOLOJİSİ 226
TÜRK BESTECİLERİ ANSİKLOPEDİSİ 255
TÜRK MUSİKİSİ BESTEKARLARI KÜLLİYATI 257
İTMD KONSERVATUARININ İBRET ALINACAK BİR KİTABI 339
BİR FASİKÜL HAKKINDA 273
HADİYE ÖTÜGEN VEFAT ETTİ 184

M.M KAMSOY

SAADETTİN AREL VE TÜRK MUSİKİSİNDE MİLLİYETÇİLİK 88

MUHİDDİN NALBANDOĞLU

EDGAR MANAS ÖLDÜ 194

MUHARREM YILDIRIM

AREL ‘İN KİTAPLIĞINDAKİ MUSİKİ İLE ALAKALI KİTAPLAR 207-216,218-220,222,225,226

M.SADIK YİĞİTBAŞ
ŞERİF MUHİTTİN TARGAN 208
MURAD BARDAKÇI
ÇENG NAME’ DE MUSİKİ 361,363

M.R. GAZİMİHAL

1-SABRİ SİSTEM NOTA OKUYUŞU  325,326,329,330,333
2-M.R GAZİMİHLA TÜRK MUSİKİSİ SÖZLÜĞÜNDEKİ TÜRK MUSİKİSİ İLE İLGİLİ MADDELER  335,336,339,340,343-346,352,355-357
NAZIM DERSAN
1-Dünkü V e Bugünkü Gitara 1,2
BELLİNİ 1-3

 

NECAH B. DURA

RAUF YEKTA –YAVUZ YEKTA ,DEDE VE TORUN 84

NEFİSE ÜNGÖR

AVRUPA YAYININDA MUSİKİ BİBLİYOGRAFMIZDAN SEÇİLENLER  259

 

N.SAMİ BANARLI

THE GREAT PHILOSOPHY OF MEVLANA 142

OLCAY EKİNCİ

ÜZEYİR HACIBEYLİ 205

ORD.PROF.DR S.M. UZDİLEK

BÜYÜK SAADETTİN AREL ‘İN İHTİFALİ 89
AREL İHTİFALİNDEKİ KONUŞMA 99

ORD.PROF.DR.SIDDIK SAMİ ONAR

HÜSEYİN SAADETTİN AREL 99

ORHAN NASUHİOĞLU

1-RAUF YEKTA BEY’ İN ‘’TÜRK MUSİKİSİ ‘’YAZILARI ÇEVİRİSİ  331-336,339,340,342-348,351-364
İSLAM AÇISINDAN MUSİKİ VE SEMA 327

PROF.DR. W. EBERHARD

M.Ö. ÇİN ‘DE YAZILAN MÜZİK KİTAPLARI 182,183

PROF.MUSTAFA İNAN

İHTİFALDEKİ KONUŞMA 99

 

RUŞEN FERİT KAM

RAUF YEKTA BEY 203

R.A. SEVENGİL

GRİFDZEN ASIM BEY 20

VASFİ RIZA ZOBU
300 SENE ÖNCE YAZILMIŞ BİR MUSİKİ MECMUASI 136
YILMAZ ÖZTUNA
  1-Türk Musikisi Lügatı 15-91
RAUF YEKTA TÜRK MUSİKİSİ LÜGATI 203

RAUF YEKTA

KİTABET-İ MUSİKİYE TARİHİNE BİR NAZAR 1:212
KİTABETİ MUSİKİYE TARİHİNE BİR BAKIŞ 2 : 214
YAKIN TARİH 140

SABAHATTİN VOLKAN

MUSTAFA SUNAR ‘ I ANIYORUZ 162
İZAK VARON 173
ÖLÜMÜNÜN YILDÖNÜMÜ SEBEBİYLE BESTEKAR VE TANBURİ CEMİL MUSLU 170--171

SAADETTİN HEPER

TÜRK MUSİKİSİNDE USULLER 344-347

SADIK YİĞİTBAŞ

HÜSEYİN S. AREL ALLAH ‘INA KAVUŞTU 88

SABRİ AKÇAGÜL

MUSİKİ ALEMİMİZİNİN BÜYÜK ALİMİ H.SAADETTİN ARELİ KAYBETTİK 88

SADİ YAVER ATAMAN

MUSİKİMİZİN TEMEL TAŞINI KAYBETTİK 88

SELAMİ BERTUĞ

SEMA VE ESKİ BİR KİTAPTA BULUNAN AYİN NOTASI  202


SİBEL GÜNBERK

MİLLİ KÜTÜPHANEDEKİ ESKİ YAZILI MUSİKİ İLE İLGİLİ KİTAPLAR  306

S.S.G.

SAİNT SAENS 164

 SELAHADDİN GÖKTEPE

WOLFGANG AMADEUS MOZART  160,161

 ŞAHAP GÜNBERK

1-EVRAD-I ESATİZ ,MURTEZA ELKER
344,345,346,347,348,351
ŞÜKRÜ BAYRAKTAR
ŞEYHÜLİSLAM ESAD EFENDİ 126-127
TAMER KORKUT
TÜRK HALK MUSİKİSİ ANSİKLOPEDİSİ’NİN MELODİK YAPISI BAKIMINDAN TENKİDİ 352

YAVUZ YEKTA
RAUF YEKTA 84
BÜYÜK KAYBIMIZ 88
YAVUZ GÖRÜN
AREL KOLEKSİYONU NEREDE 221

TAHSİN BURDURLU

BÜYÜK ALİM SSAADETTİN AREL 99

 






 

VEHÇİ  ERSUN

BÜYÜK AREL 100

YUSUF SENCER

TELAFİSİ KABİL OLMAYAN BİR KAYIP 88
YUSUF ZİYA YILMAZ
BÜYÜK AREL’İ NASIL TANIDIM 88

KÜLTÜR BAKANLIĞI YAZISI

TÜRK FOLKLOR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ HAKKINDA 364

YAZARI BELİRTİLMEYEN

MUSİKİ DEĞERLERİMİZ 85
İSMAİL FENNİ ERTUĞRUL 136
BASMACI ABDİ EFENDİ 176
FARABİ 138 DELLALZADE İSMAİL EFENDİ 148AREL ‘İN BİYOGRAFİSİ 159
BÜYÜK SAADETTİN AREL ‘İN İHTİFALİ 89
ŞEYH HÜSEYİN EFENDİ  4
BESTEKAR RAKIM ELKUTLU 5
SELANİKLİ UDİ AHMED BEY  6
ŞEKERCİ HAFIZ CEMİL EFENDİ  7
ŞEHZADE KORKU-TİRYAKİ 29
SULTAN VELED  30
MERAGALI ABDÜLKADİR  30
SOLAKZADE 31
NANE AHMED ÇELEBİ 31
 HAFIZ POST 31
 TAB-İ MUSTAFA EFENDİ 33
RAUF YEKTA 203
 KARA İSMAİL AĞA  33
EBU BEKİR AĞA 32
EMİNAĞA    32
HACI SADULLAH AĞA  32
SEYYİD AHMED AĞA 33
KÜÇÜK İMAM 35
ÇENKİ CAFER 35
KASSAMZADE 35
ABDÜLHALİM AĞA 35
ŞAKİR AĞA 36
MUSTAFA ÇAVUŞ 36
DİLHAYAT HANIM 40 ŞEYH İSLAM ESAD EFENDİ 40
ZAHARYA 40
 FAHRİ KOPUZ 36
SON HATIRA 114
MÜNİR MAZHAR KAMSOY 121
PROF .S. İSMAİL GÜRKAN  122



Musiki de Taun Yılları

Rauf Yekta Bey
Musikişinas,müzikolog


Musiki de Taun Yılları

Milli olan ve yenilenen yeni Cumhuriyet Türkiye’si, Monarşinin koruyucu kollarının altından çıkmış, milli olmayı öğrenmeye başlamıştır. Asker kökenli ve tüm omurgası, askeri sisteme dayalı yeni Türkiye, her alanda askeri bir anlayış ile yenilenme yoluna gitmiştir. Ülkeyi toparlayabilmek için yapılan çalışmalar sanatta da varlığını baskın şekilde göstermiştir. Ancak sanatın oluşum şeklini göz ardı eden idari kesim ülke düzenlemesinde uyguladıkları büyük değişimleri aynı şekilde sanatta da uygulamaya kalkmışlardır. Amaç monarşiden çıkmış Türkiye’nin kendine ait milli müziği olması, modern, çağdaş ve batılı olmasıdır. Bununla eş zamanda ve tam ders doğrultuda ilerleyen Anadoluda ki Türk Halk Müziği antolojisi olmuş ve hayata geçirilmiştir. Bu konuda önemli Macar müzikolog Bela Bartok ülkemize davet edilmiş tecrübelerinden ve önderliğinden faydalanılmıştır.
Çok sesliliğin modern, yeni ve çağdaş olmanın yolu olduğu fikri bir çığ gibi yayılmıştır. Çok başarılı Türk müzisyenler ve teorisyenler bu amaçla folklorik motifleri armonize ediyor,  besteler yapıyordu. Eski destanların isimleri ve konuları ile operetler, operalar yazıyor, kanun konçertosu başlığı altında ilginç denemelere gidiyorlardı. Türk halk müziği dizilerinin saray müziği gibi karışık olmaması bu denemelerde tercih edilmesine yol açmıştır.
Sarayın korumasından çıkmış müzik adamları bir kuruma ihtiyaç duymakta, müziği öğretebilmenin aşkı ile yanmakta, yok olmasından korkmakta ve buna ters olarak ta Batı anlayışını benimsemeye çalışmaktadırlar. Hem yok olmasından korkup, hem yok olmasını en ön sıradan hızlandıran aydın müzik çevreleri o dönem Türkiye sinin kafa karışıklığını son derece iyi yansıtmaktadır.

ŞEHBAL 
Her şeyin iç dünyası, duygular, yaşanmışlık, olaylar örgüsüne bağlı doğu müziğini bir kalıba sıkıştırmaya çalışmak neredeyse imkânsızdır. Kalıplar ve sınırlamalarla köşeye sıkışmış batı müziğinin, komalı seslerini sistemlerinden atmalarından duydukları pişmanlık ise manidar olmaktadır. Tüm radyo mecmualarında, gazetelerde baş tacı edilen batı müziği, tüm hayatımızı tv nin ülkemize girmesi ile etkisi altına almıştır. Balolar, operalar, çok sesliliğin nasıl muhteşem olduğu haberleri algısı değiştirilmeye çalışılan Türk milletinin beynini bombalıyor, bir tür beyin yıkaması gerçekleştiriliyordu. Wagner veya Mozart sanki bizim köyümüzdenmişçesine anlatılıyor, ölüm yıldönümlerin de bizim musikişinaslarımıza gösterilmeyen ilgi alaka had safhada gösteriliyordu. Doğru olan “Batılılaşmaktı” ,fraklar giymek, balolarda salınmak, vals lerle dans etmekti. Pazar günleri sabahın erken saatlerinden öğlene kadar Tv de batı müziği konserleri yayınlanmakta idi yine algı, estetik ve beğenideki değişimi hızlandırmak içindi tüm bu çaba.
Tüm elit müzisyenler, önemli müzik adamları derhal çalışmalar başlayıp en uygun şekilde Sanat müziğini adam etmeye kararlıdır bu süreçte. Türkülerle, Dede efendilerle büyüyen toplum, bilmedikleri geçmişe sahip, onları temsil etmeyen müziği dinlemek zorunda bırakılmıştır. Tüm aydın müzik adamları kendi müziklerini tek sesli olmakla yani geri kalmışlıkla suçlayıp kültürüne sırtını dönmüştür. Günah keçisi bulunmuştur : “Tek sesli sanat müziği ve halk müziği”.  Bu büyük kusur, elbette ki cezasız kalamazdı. Derhal Türk kültüründen çıkarma harekâtına girişirler.
Tüm bu hummalı estetik algıyı değiştirme çabaları, tüm bu kültürünü infaz etmek için giyotinin bıçağını bileğleyen aydın müzisyenler şuursuzca bir heves, hırs içindeyken iki taraf vardı ki pek mesafeli şekilde olanları izlemekteydi.
Avrupalı müzisyenler ve Anadolu müziği temsilcileri. Tüm bu aşağılanma, kültürün yok edilmesi tehdidi onların uzak kaldığı bir kavga olmuştur. O dönemler de bilimiyle ilgilenen bir iki isim dışın da halk müziği sanatçılarını yetiştirip, modern eğitim veren, ilmini öğreten bir sanat alanı değildi. Bu sebeple, ilk dönemler de bu konularda birebir etkin olamamışlardır. Çünkü bir kurum yoktur, herkes kişisel olarak ilgilenmektedir. Âşık müziği ve folk müzik eski usullerde gelişimine devam etmektedir.
Onlar bu paniğin, öfkenin, kızgınlığın sebebini anlayamamaktadır. Avrupalı müzisyenler, işin ucundaki para kazanma fırsatını görünce, tüm iyi niyetli, aç gözleri ile bu kültürel yozlaşmanın içerisine balıklama atlamışlardır. Batı müziğinin, çok sesliliğin harika, modern olmanın temeli olduğu düşüncesini desteklemişlerdir. Elbette harika olduğunu söyleyeceklerdir çok sesliliğin temelin de kilise müziği ve çok sesliliğin Tanrısal özellikte olduğu inancı hâkimdir. Bir kısım dünya görüşü yüksek, erdemli batılı müzisyenler ise yapılan her şeyin büyük yanlış olduğunu savunmaktadır. Zaman zaman bizi sert şekilde eleştirmeye kadar varmıştır bu savunmalar. Bizim kültürümüzü kurtarmaya çalışan avruplalılar ikinci manidar durumu da yaratmışlardır böylece.
Avrupa da bizi temsil etmesi için yetiştirilmiş yetenekli gençler; halk müziği motifli orkestra eserleri, konçertolar yazmakta ve bununla tarif edilemez bir gurur duymaktadırlar. O dönemde önemli bir müzik adamının yazdığı mektup birçok şeyi anlatmaktadır .’’ Biz ler sizin kendi kimliğinizi içinde barındıran müziğinize âşık olduk, onun binlerce yıllık renkli kimliğine. Ancak eğer siz müziğinizi kökten yok etmek istiyorsanız bu yetenekli sanatçınızın yaptığı çalışmalar gibi çalışmaları destekleyebilirsiniz. Verilebilecek en büyük zarar ancak bu olabilir. Bizler klasik batı müziğini geliştirdik ve artık keşfedilecek bizim için bile bir şey kalmadı. Bu hataya düşmeyin bizim kültürümüzde dahi gelişimini tamamlamış müziği yapmaya çalışmak hata olacaktır. Kültürünüze sahip çıkmanız sizin için en doğrusu olacaktır’’
Müzisyenlerimizin verdiği cevap ise daha sert olmuştur; onu ve onları Türk’leri kıskanmakla, küçük görmekle suçlamışızdır. Müzikten anlamıyor olması da cabasıdır elbette
Yenidünya ve batı bir balyoz gibi bize çarpmıştır. Bu yoğun baskı altındaki Türk toplumu çatısı altındaki, bölük pörçük Osmanlı halklarının cevabı ise daha ilginç olmuştur Arabesk çığ gibi yayılmıştır. Yedi yüz yıllık diyebileceğimiz bir geçmişe sahip bu çok etnik kökenli ve renkli müziğin mirasçıları bizlerizBilimsel olarak yapılan ve yapılacak olan çalımaların merkezinde bizler varız ve olmalıyız.

ANADOLU DERLEMEM ÇALIŞMALARI 
Saray hamiliğini kaybeden musikişinaslar büyük sorunlarla boğuşarak günümüzdeki modern eğitimi ve bilimsel boyutunu belli kaidelere bağlayarak büyük işler başarmışlardır. Yine bu dönemde li sorunlar, bocalama, kimlik arayışı zaman zaman yanlış kararlar alıp sanat müziğimiz de, halk müziğimizde aşındırıcı etkiye sebep olsa da, bu tsunami dalgaları altında alabora olmadan sakin bir limana sığınmayı başarabilmişlerdir.
Bizlerin yapılmış yanlışları doğruları da bilerek müziğimizi bir hazine gibi saklamamız ,korumamız gerekn dönem gelmiştir

Bu konu için bak :
1-B.Aksoy ; Cumhuriyet Dönemi Musikisinde Farklı Kısım Olgusu,
Cumhuriyetin sesleri  ,Tarih Vakfı Yurt Yayınları ,İstanbul,1999 ,s30 – 35
2-H.Z. Büyük yıldız ,Ulusal Türk Müziği ,istanbul ,patya yayınları
3- A.M. DRANAS ;Sanat ve Yurt 

ONCE UPON A TIME ADAKALE WAS IN THE TUNA RIVER

When I was looking for Ottoman time fairy tails I found out about Adakale. The history of A little island fascinated me and I couldn't s...