Yıllardır süre gelen doğada uzaklaşma maratonumuz nihayet kişisel çabalarla ortaya çıkarılan alternatif seçeneklerle sona mı eriyor ne ?
Benim gibiyseniz tatil yerine gidip bardı,restaurant tı,plajdı ,kalabalık,trafik,gürültü,hiç bir şey yapmama ,can sıkılması yaşamaktan hoşlanmıyorsanız ..Bunları yaşamaktan kurtuldunuz çünkü Buğday Derneği doğadan kopuş sorunumuzu kısmen azaltmaya çalışıyor.2002 yılında başladıkları bu macera katlanarak sürüyor.Sabahın gelmesiyle doğaya açıyorsunuz gözleriniz ve toprağı ellerinizle işleyip bitkilerle haşır neşir olup yaşama dokunarak zaman geçiriyor,çalışıyorsunuz
gönüllü olarak gittiğiniz için hangi duruma uygun olursanız o alanda çalışabilirsiniz ..kalacak ve yiyecek onlar tarafından sağlanıyor.Bu şekilde tüm dünyada gezen çiftler ,gönüllüler var..Newyork ;Avusturalya,Fransa vb.Teknolojiyi çok seviyorum ama ondan daha çok toprağı ,yeşili ,doğayı seviyorum.
Bir arkadaşımda Karadenizde balıkçı teknesinde 3 ay çalışmıştı gönüllü olarak ..Tiyatro oyuncusu kendisi ..Ama benim gibi doğayı kapının dışına atmaya çalışıp ,yabancılaşmak yerine içinde olmayı seviyo..
Öncelikle doğadan üstün olduğunuz düşüncesini kafanızdan silin atın .Her doğal yaşama sevgiyle ,saygıyla yaklaşın .Meyve yediğimde ağacın gövdesine dokunup sessizce teşekkür ederim ,çimenlere oturduğumda yok etmek için ,ezmek için değil eşlik etmek için nazikçe kaynaşırım ..Ağaç yaparağı koparmam,çiçek koparmam oldukları yerde canı istediği gibi yaşıyor.Meyvesini veriyor,kıuruyo,canlanıyor ..gözlemci gibi çevresinde olmayı tercih ediyorum ..İçim parçalanıyo mahvedilen pisletilen canım yeşil alanları ,park alanlarını gördükçe.Biz neden bu kadar pis bir milletiz,neden arkamızda çöp bırakmamamız gerektiğini bilmiyoruz ...neden okullarda temelde bu yanlış ,doğa sizlerden önce gelir diye sıkı sıkı öğretmiyoruz, neden canlıları sevdirmiyoruz?Talan eden ,bozan ,kıran ,döken,kirleten piknikçiler orman ın canına okurken ...yılan la karşılaşıyor..O yılanı yok etmek için eline baltayı alan,odunu alan geliyor ...hayvancağız yaşadığı ağaç kavuğuna saklanıyor ..önce baltayla ağazı kesmeye kalkıyorlar,sonra yakmaya çalışıyorlar ki bu arada zavallı ağaçta yara bere ,yanık kesik içinde kalıyor..ağaç ve korkudan ödü kopmuş yılanın imdadına ..Bursa orman müdürü galiba emin değilim ..o yetişiyor..galeyana gelen halkın yaptığını duyunca ..çok sinirleniyor ve ..onlar çıksın gitsin oradan ..o orman onların değil ,o ağaç onların değil esas yılanın evidir diye ..o kadar sevindim ki bu anlayışa sahip kişilerin olması ümit veriyor ..kendisini çok tebrik ediyorum ..diğer belediyelere orman işlerinede örnek olur umarım ..Evet orman ,doğa sizlerin değil bir canavar gibi yakıp ,yıkıp yok etmeniz ..ilkel çağlarda bile yapılmamış bir şey .Ben gerekli işlemleri yaptıktan sonra ..sanırım 15 gün sonra bu alternatif yaşamı yaz tatilini deneyeceğim ..Eğer buğday derneğine üye olursanız yıllık 60 tl ödüyorsunuz ama tatuta için para ödemiyorsunuz yıl boyuncada istediğiniz çiftliğe gitem şansınız oluyor..eğer yok ben üye olmam kanka diyorsanız..bir kerer tatuta ya katılım bedeli ödeyip o çiftlikte deneyiminizi yaşıyorsunuz..Daha çok ekip -biçme,yetiştirmeyi öğrenmek isteyenler için inanılmaz bi tecrübe ..
Bugün başlayan 9 temmuzda yani bir yaz okulu alternatifi var çocuklarınız için 8 yaştan 17 ye kadar..iki ayrı grupta ..bahçeçilik,bitki tanıma,permakültüre giriş,masal yazma atölyesi,karbon ayak izi,komposto yapımı,diksiyon atölyesi gibi tamamen ücretsiz bir okul ..1.5 ay sürüyor ..çocuklar doğada ki yaşamı,yetiştiriciliği öğreniyorlar..Yeryüzü Derneği yaz etkinliği olan bu çalışma İstanbul Erenköyde alpim Eğitim de düzenlenecek eğitimlerle olacak telide veriyorum ..bence bunu yapın çocuklarınızdaki değişimi göreceksiniz ..onlara ve kendinize iyilik yapın kanka ...
0216 388 11 73
konu doğa olunca köy enstitülerinide kısaca anlatayım ..
Tamamen Türkiyeye ait bu proje 1938 de eğitim bakanı tarafından bizzat yönetildi ..Dönemin başbakanı İsmet İnönü ..tüm anadolunun eğitimsiz olduğu gerçeği ile karşıkarşıya kalınca ,eğitim bakanıyla ve diğerleriyle bı projeyi gerçekleştirirler.Zeki köy çocukları köy enstitüsünde yetiştirilip yine kendi köylerine öğretmen olarak gidiyorlardı ..süper bi proje ki daha sonra bunun detaylarını anlatıcam uzun uzun ..
ama yaptıkları işler sadece 6 yıl içinde şunlar
1940-1946 arasında köy enstitülerinde 15.000 dönüm tarla tarıma elverişli hale getirilmiş ve üretim yapılmıştı. Aynı dönemde 750.000 yeni fidan dikilmişti. Oluşturulan bağların miktarı ise 1.200 dönümdü. Ayrıca 150 büyük inşaat, 60 işlik, 210 öğretmen evi, 20 uygulama okulu, 36 ambar ve depo, 48 ahır ve samanlık, 12 elektrik santralı, 16 su deposu, 12 tarım deposu, 3 balıkhane, 100 km. yol yapılmıştı. Sulama kanalları oluşturularak enstitü öğrencilerinin uygulmalı eğitim gördüğü çiftliklere sulama suyu öğrenciler tarafından getirilmişti
Okullar tarıma elverişli arazisi olan köylerin yakınlarında kuruldu. Amaçlarından biri de köylülerin alternatif tarım tekniklerini öğretmekti. Arıcılık bilinmeyen köylerde arıcılık, bağcılık bilinmeyen köyde bağcılık öğretiliyordu. Enstitüye atanan öğretmen gittiği köyde okul binasını köylülerin yardımıyla yapabilecek kadar inşaat bilgisi de öğreniyordu. Köy enstitüsünü bitiren bir öğretmen sadece bir ilkokul öğretmeni olmuyor aynı zamanda ziraatçilik, sağlıkçılık, duvarcılık, demircilik, terzilik, balıkçılık, arıcılık, bağcılık ve marangozluk konularını da uygulamalı olarak öğreniyordu. Enstitülerin hepsinin kendisine ait tarım arazileri, atelyeleri vardı. Bu sayede öğretmenler kendi okullarını gittiği köyde köylülerin işbirliği ile inşa ediyor ve devletin okul yapmasına gerek kalmıyordu. Köy enstitülerinden mezun olan öğretmenlere yetiştirildikleri branşa ve gönderilecekleri köye göre 150 parçaya varan alet ve edevat veriliyordu. Öğretmenler bu alet ve edevat ile köylülerin de yardımıyla köy okulunu inşa ediyor ve köylülere hem modern tarım tekniklerini hem de okuma yazmayı ve hatta müzik aletleri çalmayı öğretiyordu. Köy enstitüleri öğrencileri her sene 25 tane klasik romanı okumakla yükümlüydü. Bu sayede zeki köy çocuklarından engin entellektüel birikimleri olan aydınlar oluşuyordu. Bu aydın köy öğretmenleri en az bir tane müzik aletini çalmasını da öğreniyordu.Aşık Veysel köy enstitülerinde müzik derslerinde öğrencilere bağlama çalmasını gösteriyordu.
Sabahın erken saatlerinde uyanan öğrenciler kızlı ve erkekli zeybek ve halk oyunları oynayarak sabah sporlarını da yapmış oluyorlardı. Daha sonra kahvaltı ardından zorunlu okuma saati vardı. Kahvaltıyı kendilerinden önce kalkıp fırında ekmek pişiren öğrenci arkadaşları hazırlıyordu.
Bu bakımlardan köy enstitüleri yaparak öğrenim konusunda dünyada benzeri görülmemiş bir örnek oluşturmuş ve birçok akademik inceleme ve araştırmaya örnek olmuştur.
Aşağıdaki çizelgede Köy Enstitüleri'nde uygulanan derslerin 5 yıla dağılımı görülmektedir.
Ders | Hafta | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kültür Dersleri | 114 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ziraat Dersleri ve Çalışmaları | 58 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teknik Dersler ve Çalışmalar | 58 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beş Yıllık Sürekli Tatiller | 30 |
bizde çok uzun zaman önce yapılan bu uygulama dünyada araştırma konusu olmuş ve günümüzde avrupa,abd okullarında bu sistemin yetiştiricilik ve doğaya yakınlık mantığı kullanılmaya başlanmıştır .Abd ve Ab de okullar için araziler ayrılıyor öğrenciler bahçecilik ,sulama ,yetiştirme,bitki ve meyvecilik vs ..öğreniyorlar..
Diyceğim oki .bizim nerdeyse 80-90 yıl önceki uygulamamaız dünyada araştımra ve uygulama lara örnek olurken ..bu sistemin tamamen kalkmış olmasıda çok hazin ..Acilen okullarda değişiklik yapılmalı ..çocukların doğayla içiiçe olması ,ve temel bilgilerin öğretilmesi gerekir ..okullar için bahçe alanları açılmalı ..ağaç diktirilmeli ..İnanın bana gelecek o çocukların ellerinde şekillenecek ..
http://www.bugday.org/portal/uyeform.php
http://www.bugday.org/bugdaygil/Tatuta/?p=11&ID=134&lang=tr